دومین وبینار تخصصی تحلیل مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

دومین وبینار تخصصی تحلیل مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان

آنچه به عنوان مبنای فلسفی در تربیت کودک در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، چیست؟

بر اساس فلسفه برای کودکان و فلسفه قاره ای نوشته: اکهارت مارتین

 

دومین وبینار تخصصی تحلیل مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان بر اساس مقاله اکهارت مارتین با این سوال که آنچه به عنوان مبنای فلسفی در تربیت کودک در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، چیست؟ در روز دوشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی در مرکز پژوهشی مطالعات تخصصی نهج البلاغه با مدیریت گروه تخصصی آموزش تفکر به کودکان برگزار شد.

سخنران این وبینار سرکار خانم فاطمه بهروان( کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه تهران)، پژوهشگر حوزه­ فلسفه برای کودکان بودند. مقاله­ اکهارت مارتین با عنوان فلسفه قاره­ ای و فلسفه برای کودکان در صدد تبیین ریشه ­های اصلی فلسفی این برنامه است در واقع او با بررسی دقیق سه سوال زیر دست به تحلیل رویکردهای فلسفی این برنامه زده­است:

۱) تمایز فلسفه­ تحلیلی و قاره ­ای چیست؟

۲) آیا هگل، کی یرکگارد و نلسون به عنوان نمایندهای فلسفه­ قاره­ ای هرکدام به بیان منطقی، محتوایی و یا هر دو آنها پرداخته­ اند؟ 

۳) مبنای فلسفی برنامه­ فلسفه برای کودکان تحلیلی، قاره­ ای و یا بین المللی است؟

در پاسخ به سوال اول او با زیر سوال بردن آنچه در امروزه به عنوان فلسفه­ تحلیلی مطرح می شود به تببین بحث می­ پردازد و معتقد است این جداسازی سبب تقلیل فلسفه در گذر تاریخ خواهدبود اما به هرحال بنابه رسم موجود فلسفه­ های اگزیستانسیالیسم، هرمنوتیک، ایده ­آلیسم و … را از انواع فلسفه­ قاره­ ای می­ داند، درمقابل فلسفه­ تحلیلی را به درستی فلسفه­ ای می­ داند که به زبان و صورت صحیح گفتار می ­پردازد و کار فلسفی را در فلسفه­ آنگلوآمریکایی آن پرداختن به وضوح زبان معرفی می ­کند. در ادامه برای پاسخ به سوال دوم و همچنین بیان دلیلی برای غیرصحیح نشان دادن تقسیم بندی قاره­ ای و تحلیلی هگل را به عنوان نماینده­ منطق و کسی که به زبان توجه دارد معرفی می­ کند و کی یرکگارد را به عنوان فیلسوف اگزیستانس معرفی می­ کند که تربیت را در تجربه­ زیسته­ افراد دنبال می­ کند و باروری عقل را در روند طبیعی هر فرد  و نه به طور کلی با قوانین و مهارت­ های منطقی، کاری اساسی می ­داند. او نلسون را به عنوان کسی که به هر دو این نکات توجه دارد معرفی می­ کند و معتقد است او می­ تواند پلی بین تفکر هگل و کی یر کگارد باشد.

در انتهای مقاله او این سوال را طرح می­ کند که آیا به اندازه­ فلسفه­ قاره ­ای و تحلیلی به فلسفه­ های شرق هم در تبیین کمال عقل و تفکر پرداخته ­اید و آیا راه­ حل آنها در رویارویی با تکنولوژی را کارآمد می­ دانید؟ او معتقد است مشعل تفکر را باید بر دستان روبات­ های ژاپنی دید. او با این پرسش که فضای تکنولوژیک چه تاثیری بر روی مفهوم تفکر به عنوان اصلی ترین المان این برنامه دارد، مقاله را به پایان می­ برد.

برای دانلود مقاله کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *