گزارش سومین همایش میثاق علوی؛ حقوق در نهج البلاغه

بسم الله الرحمن  الرحیم

 

گزارش سومین همایش میثاق علوی؛ «حقوق در نهج البلاغه»

علی مع الحق و الحق مع علی

همایش میثاق علوی ۳ با موضوع حقوق در نهج البلاغه با همکاری مدارس علمیه حضرت خدیجه(س)، زهرای اطهر(س)، زینب کبری(س)، فاطمیه چیذر و پژوهشکده علوم انسانی و مرکز تحقیقات امام علی(ع) در ۱۳ اردیبهشت ۹۵ در سالن همایش های پژوهشکده علوم انسانی با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران و اساتید امام علی پژوه حوزه و دانشگاه و طلاب برگزار گردید.
در این همایش بعد از تلاوت آیاتی از قرآن، سرکار خانم نیره فضائلی دبیر همایش و مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) ضمن عرض خوشآمدگویی، به این نکته اشاره کردند که شروع کار همایش میثاق علوی از سال ۹۲ با محوریت اخلاق در نهج البلاغه آغاز گردید و میثاق علوی ۲ به بررسی صدق در نهج البلاغه پرداخت و میثاق علوی ۳ با موضوع حق در نهج البلاغه از سال ۹۳ آغاز شد. ایشان با بیان ویژگی ها و نحوه برگزاری فراخوان مقاله، اشاره نمودند: از نو آوری های این همایش ایجاد کانال در فضای مجازی بود که با استقبال طلاب و کاربران آن همراه بود. در این همایش مقالات قابل توجّهی از لحاظ غنای علمی از سراسر کشور از اساتید و دانشجویان و طلاب خواهر و برادر به دبیرخانه همایش ارسال کردند که مقالات در دو سطح اساتید، طلاب و دانشجو ارزیابی شد.


سخنران بعدی همایش جناب آقای دکتر جنیدی رییس مرکز تحقیقات امام علی(ع) بود که درباره فعالیت های مرکز تحقیقات امام علی(ع) صحبت نموده که اهم آن شناسایی سیره نظری و عملی امام علی(ع) در ابعاد اجتماعی به معنای عام و ارائه آن به جامعه بشری برای حرکت به سوی جامعه علوی بود.

میهمان ویژه این همایش حجه الاسلام جناب آقای شاه آبادی با موضوع اهمیت حقوق در نهج البلاغه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان با توصیف جامعه بشری و نحوه رعایت حقوق در آن جوامع، به کار بزرگ امام در ادای حقوق اشاره نمودند. سپس با توضیح اصل «تکافأ» در نهج البلاغه به این مطلب اشاره کردند که هرجا حقی وجود دارد به طور متقابل وظیفه ای هم ایجاد می‌شود یعنی حقوق به صورت دوطرفه و متقابل وجود دارد.

ارائه مقاله توسط برگزیدگان فراخوان مقاله در بخش اساتید از برنامه های بعدی همایش بود. سرکار خانم احمدی با موضوع شاخصه های حق و راهکارهای حق گزاری در نهج البلاغه اولین ارائه کننده این همایش بودند، سپس سرکار خانم دکتر هاشمی با موضوع بررسی پارادایم های حق عبودیت و بندگی در نهج البلاغه مطالب خود را بیان نمودند.

در ادامه، جناب آقای دکتر دلشاد تهرانی مهمان این همایش بودند که به موضوع پاسداشت حقوق و عرصه های آن پرداختند.

ایشان شناخت حقوق و رعایت آن در عرصه های فردی و اجتماعی را از مهم‌ترین دغدغه های پیشوای اوّل مسلمان معرفی کرده و به بیان مواردی از موارد یافت شده در نهج البلاغه پرداختند، که عبارتند از:
پاسداشت حق حاکمیت مردم، پاسداشت آزادی های مردم، پاسداشت آگاهی مردم، پاسداشت عدالت و امنیت برای مردم، پاسداشت رفاه مردم، پاسداشت کفایت امور مردم، پاسداشت صداقت و صراحت با مردم، پاسداشت برابری همگان در مقابل قانون، پاسداشت مشارکت مردم در امور کشور، پاسداشت آموزش و تربیت.

سخنران بعدی همایش جناب آقای دکتر قبادی رییس پژوهشکده علوم انسانی بودند که سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کردند که: چرا باید بیشتر در زندگانی امام علی(ع) پژوهش کرد؟ پاسخ آن است که تجربه زیستی امام علی(ع)، بشری تر بوده بدون آنکه به وحی الهی متصل باشد. بنابراین مشکلات و راه حل های ایشان برای ما ملموس تر است.

در ادامه میزگردی با هدف ارائه یافته های پژوهشی طلاب با مدیریت سرکار خانم تعادلی و سه نفر از برگزیدگان فراخوان مقاله در بخش طلاب برگزار گردید.

پایان بخش مراسم صبحگاه همایش اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان در دو رده اساتید و طلاب بود.


بعد از اقامه نماز و صرف ناهار سه پنل تخصصی با موضوعات حقوق فردی در نهج البلاغه، حقوق اجتماعی در نهج البلاغه، حقوق زیست محیطی در نهج البلاغه با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران و طلاب برگزار گردید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *