آغاز پذیرش حوزه های علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید

حوزه های علمیه در صف اول جهاد تبیین قرار دارند

آغاز پذیرش حوزه های علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید

نشست خبری آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ با حضور اصحاب رسانه روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، سرپرست حوزه های علمیه خواهران ضمن تسلیت به مناسبت هتک حرمت حرم امن و ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و محکوم کردن اقدام ددمنشانه دشمنان در به شهادت رساندن و مجروح کردن۳ روحانی جهادی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: همه ساله افراد بسیاری از خواهران و برادران در حوزه های علمیه پذیرش می شوند تا آنچه را که می آموزند به دیگران یاد بدهند.
وی با بیان این که حوزه های علمیه خواهران نیز طبق رسم هر ساله پذیرش از علاقه مندان در سطح ۲، ۳ و ۴ را آغاز کرده است، افزود: زمان پذیرش برای سال تحصیلی جدید از نیمه فروردین ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
سرپرست حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان این که یکی از مسائل پراهمیت در جذب طلاب مسئله جهاد تبیین است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، ادامه داد: حوزه های علمیه در صف اول مسئله تبیین قرار دارند که باید این مسئله به درستی انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل با تأکید بر تبیین شعار سال توسط طلاب، خاطرنشان کرد: تبیین درست شعار سال توسط نخبگان یکی از راه های مؤثر تحقق شعار سال است که در این مسیر باید طلابی جذب شوند که این مهم را عملیاتی کنند.
به دنبال توسعه کیفی در جذب داوطلب هستیم
همچنین در ادامه این جلسه خانم آزاده صدر شیرازی، مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به میزان پذیرش در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، گفت: در ثبت نام های سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۳۴ درصد رشد داشته ایم و در ثبت نام نهایی که بعد از آزمون، مصاحبه و… صورت می گیرد ۱۵ درصد رشد صورت گرفته است.
وی افزود: در برخی از استان ها به دلیل معرفی بهینه حوزه های علمیه خواهران بیش از ۷۰ درصد رشد اتفاق افتاده است.
مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ثبت نام اتباع، ادامه داد: از ۱۹۱ نفر از اتباع که از کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان، افغانستان و هندوستان بودند در سال ۱۴۰۰ ثبت نام صورت گرفت که در نهایت ۱۰۳ نفر پذیرش شدند.
وی تصریح کرد: ۶۰ درصد ثبت نام کنندگان متاهل و ۴۰ درصد مجرد هستند و ۹۳ درصد به صورت روزانه و ۷ درصد نیز به صورت خوابگاهی در سال گذشته ثبت نام شده اند؛ که البته سیاست ما بر ثبت نام های بومی است و بیشتر به این سمت حرکت خواهیم کرد.
خانم صدر شیرازی با اشاره به طلاب مشغول به تحصیل در سال جاری تحصیلی، بیان داشت: ۵ هزار نفر متقاضی تحصیل در رشته های مختلف حضور دارند که ۲۳۱۲ نفر موفق شدند وارد سطح ۳ حوزه شوند و ۷۶۰ نفر نیز در سطح ۴ ثبت نام کردند که ۱۸۴ نفر پذیرش شدند.
وی گفت: دنبال توسعه کمی نیستیم و سعی شده از بین داوطلبان بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم.
مدیرکل سنجش و پذیرش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه پذیرش سال جدید تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ از ۱۵ فروردین  آغاز شده است، گفت: پذیرش برای سال جدید تحصیلی در مقاطع تحصیلی سطح ۲ طبق اعلام ظرفیت های مدارس ۱۱ هزار نفر، مقطع سطح سه ۴ هزار نفر و در سطح چهار نیز ۳۰۰ نفر در سطح کشور خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت در گزینش و پذیرش باید برخی از استاندارها در گزینش و پذیرش داوطلبان را بازنگری می کردیم که این مسئله انجام شد و قطعا در سال جدید رشدی رخ نخواهد داد و شاید هم پذیرش نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته باشد.
خانم صدرشیرازی عنوان کرد: بازنگری در آئین نامه پذیرش و گزینش مقطع عمومی، افزایش معدل از ۱۲ به ۱۴در پذیرش، برگزاری آزمون برای داوطلبان مقطع دکترا، بازنگری در شیوه نامه های مصاحبه، عدم پذیرش در رشته های غیر مرتبط و برخی موارد دیگر از استاندارهای شاخص در جذب علاقه مندان می باشد.
تحصیل ۶۰ هزار طلبه خواهر در حوزه های خواهران
در بخش دیگر این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۵۰۰ مدرسه در سطح کشور داریم، گفت: در مقطع سطح ۲ تعداد ۴۱۸ مدرسه و در مقطع سطح ۳ حدود ۸۴ مدرسه و در مقطع سطح ۴ نیز ۲۰ مدرسه فعال هستند که در این مدارس حدود ۶۰ هزار طلبه خواهر مشغول به تحصیل می باشند.
وی ادامه داد: بیشتر فارغ التحصیلان مقطع سطح ۲ در آموزش و پرورش جذب شده اند و فارغ التحصیلان سطح ۳ نیز جذب فعالیت های آموزشی در حوزه و مراکز آموزشی شده اند و برخی هم در فعالیت های پژوهشی در حال فعالیت هستند.
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: بیشتر مدیران سطوح میانی در حوزه های علمیه خواهران  از بانوان هستند و تلاش ما همواره نخبه پروری و تربیت بانوان فرهیخته است.
وی ابراز داشت: در سال جدید تحصیلی در صورت عادی بودن شرایط تمام کلاس ها حضوری است و ثبت نام از ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت خواهد بود و در ۱۷ تیرماه سال جاری نیز آزمون برگزار خواهد شد.
در بخش پایانی نشست نیز حجت الاسلام بهشتی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران با اشاره به تشکیل کانون های رضوان و فعالیت سفیران رضوان در سراسر کشور، اظهار داشت: سفیران رضوان از بین خواهران طلبه نخبه و مستعد گزینش شده اند که با حضور در محافل مختلف، جهت جذب افراد مستعد برای حضور و تحصیل در حوزه های علمیه خواهران تلاش می کنند.
این نشست با اهدای تندیس رضوان، لوح تقدیر و نگین متبرک حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به ۵ رسانه فعال استان قم در عرصه نشر فعالیت های حوزه های علمیه خواهران به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *