نشست بررسی کتاب «شبهات زن در نهج البلاغه و پاسخ به آنها»

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست بررسی کتاب «شبهات زن در نهج البلاغه و پاسخ به آنها»

نشست علمی تخصصی نقد و بررسی کتاب «شبهات زن در نهج البلاغه و پاسخ به آنها» تاریخ دوشنبه، چهارم دی ۱۴۰۲ با حضور دکتر سید عطاءالله افتخاری و دکتر فاطمه احمدی در مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دکتر فاطمه احمدی در ابتدای نشست پیرامون شیوه گردآوری مباحث و نگارش کتاب نکاتی را مطرح نمود و در این راستا اشاره کرد که این کتاب حاصل مطالعه دو ساله گروه محقّقان حول شبهات مطرح شده درباره زنان در نهج‌البلاغه است که پاییز سال گذشته منتشر شد و مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. این شبهات با مراجعه به مجموعه شرح‌های نهج‌البلاغه و کتاب‌هایی که تاکنون درباره شبهات زن در قرآن نوشته شده و با استناد به منابع و متون دینی پیدا و پاسخ داده شده است. در جامعه حوزوی و دانشگاهی نیز بررسی‌هایی صورت گرفت و شبهات این گروه‌ها نیز بررسی و سعی شد با نگاهی به‌روز این شبهات دسته‌بندی شود. ۱۳ شبهه در نهج‌البلاغه پیرامون زن به تفکیک مطرح شده و برای هر کدام چند سؤال ذیل هر شبهه مطرح و پاسخ به آنها با بهره‌گیری از ۱۲۰ منبع امکان پذیر شده است. اعتراف می‌کنیم این پاسخ‌ها قابل نقد است و بعضی از پاسخ‌ها به اندازه کافی اقناع کننده نیست و لازم است دوباره به آنها پرداخته شود. نقد ناقدان بصیر را بر دیده منت می‌گذاریم و می‌پذیریم.

در ادامه دکتر سید عطاءالله افتخاری به نقد کتاب «شبهات زن در نهج‌البلاغه و پاسخ به آنها» پرداخت و مطرح کرد: این کتاب را کاری عظیم و مناسب دیدم. به مؤلّف و ناشر کتاب پیشنهاد می‌کنم این کتاب را در جامعه ترویج کنند تا خوانده شود. پاسخ به شبهات کم اهمیت نیست اما بجز آن باید حمله هم داشته باشیم. ما باید زن را در همه مکاتب ببینیم. چرا فقط می‌گوییم برده‌داری در اسلام. باید بگوییم برده‌داری در آمریکا، برده‌داری در چین، برده‌داری در مسیحیت، برده‌داری در بت پرستی، برده‌داری در ژاپن، برده‌داری در اروپا و… چرا فقط به برده‌داری در اسلام پاسخ می‌دهیم.

دکتر افتخاری با اشاره به اینکه زن در نهج‌البلاغه به گونه‌ای مطرح شده که برای افراد بی‌اطّلاع می‌تواند محل سؤال باشد، بیان کرد: یکی از آفت‌های موجود در جامعه، تبلیغات قوی است و رسانه‌های دشمن در این زمینه بسیار قوی عمل می‌کنند. رسانه‌های شیطان در طول تاریخ قوی بوده‌اند و فمینیست را در دوره کنونی دستاویز قرار دادند. یکی از موضوعاتی که در کتاب «شبهات زن در نهج البلاغه و پاسخ به آنها» به درستی دیده شده این است که باید کلام نقل شده از حضرت علی (ع) را بررسی کنیم و ببینیم این کلام حضرت علی (ع) است یا خیر؟ اگر کلام امیر المومنین بود شک نکنید آن سخن درست است و کارآیی دارد. اگر بخواهیم درباره سخنی در زمانی قضاوت کنیم باید در آن زمان قرار بگیریم. در این کتاب به خوبی به این موضوعات اشاره شده است.

وی در پایان با بیان اینکه زن و مرد یکی هستند، امّا ضرورت طبیعت و اهداف آفرینش باعث تفاوت آنها می‌شود، گفت: مرد و زن نسبت به هم بهتر نیستند. میزان تقواست. این مردسالارها یا فمینیست‌ها هستند که می‌خواهند یک جنسیت را برتر نشان دهد. در این کتاب به شبهات بسیار خوب پاسخ داده شده است. مقدّمه کتاب طولانی نوشته شده و ادبیات، محتوا و شکل آن بسیار خوب ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *