اختتامیه کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اختتامیه کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)_ تهران _ ۳۰ آبان ۱۴۰۲

نمایشگاه تخصصی آثار و دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران با محوریت علامه طباطبایی(ره)

 

آیین پایانی کنگره بین المللی آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) به همت مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی از جمله مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران در تاریخ سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.

 

 

در این مراسم خانم ناظم بکایی رییس دانشگاه الزهرا ، آقای حداد عادل استاد دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین فیاضی رییس کنگره و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، سرکارخانم طباطبایی فرزند علامه طباطبایی(ره)، آقای علی اکبراف رییس انستیتو شرق شناسی آکادمی روسیه به ایراد سخنرانی پرداختند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سخنران ویژه آیین پایانی کنگره، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) و یاد کردن از مجاهدان غزه، به نقش فلسفه در تعالی جامعه، پیشرفت عقلانیت و خداباوری پرداخت. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت و جایگاه عرفانی عالم فقید آیت الله سید محمدحسین طباطبایی(ره) نگاه توحیدی علامه به هستی و انسان  و مبارزه علمی با الحاد در مواجهه فلسفه اسلامی و فلسفه غرب را به عنوان شاخصه این شخصیت علمی برشمرد‌.

آیت الله رییسی با بیان لزوم خودباوری در پژوهش های اسلامی در زمان معاصر، خواستار افزایش و ارتقا سهم پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان در علوم انسانی در سطح جهانی شد و این مجاهدت علمی را ادامه راهی دانست که علامه طباطبایی(ره  و شهید مطهری(ره) آغازگر آن بوده اند.

گفتنی است حوزه علمیه خواهران استان تهران با حضور بیش از ۳۰۰ تن از اساتید، فضلا، کادر، طلاب و دانش پژوهان حوزوی، مشارکت فعالی در آیین پایانی کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) داشت.

شایان ذکر است در حاشیه اختتامیه تهران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نمایشگاه تخصصی از آثار مکتوب و دستاوردهای پژوهشی طلاب و دانش پژوهان با محوریت علامه طباطبایی(ره) را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.

از جمله اقدامات تمهیدی معاونت پژوهش مرکز مدیریت استان تهران جهت برپایی نمایشگاه تخصصی مرتبط با محورهای کنگره بین المللی علامه(ره) می توان به احصاء و جمع آوری آمار پژوهش های پایانی مرتبط با کلیدواژه های علامه طباطبایی(ره) و المیزان با استفاده از سامانه پایان نامه ها اشاره کرد که در موضوعات مختلف تفسیر و علوم قرآنی، تفسیر تطبیقی، فلسفه و کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، حکمت متعالیه و… توسط طلاب به رشته تحریر درآمده است‌.

با رایزنی معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران با مدیریت های استانی و حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور بالغ بر ۸۰ اثر از ۶ استان به همراه آثار پژوهشی استان تهران در قالب پایان نامه، رساله و کتاب و در سطوح مختلف در نمایشگاه عرضه گردید. همچنین ویژه نامه اختصاصی کنگره با عنوان گنجینه آثار با محوریت علامه طباطبایی(ره) به چاپ رسید و در اختیار جمعی از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار داده شد.

مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) در برگزاری این کنگره بین المللی به عنوان مدرسه همکار به همراه جمعی از اساتید و طلاب سطح ۳ خویش حضور یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *