تدبر در قرآن (دوره اول)

تدبر در قرآن (دوره اول)

تدبر در قرآن

تدبر از ریشه دوره است به معنای پشت هر چیزی؛ منظور از تدبر، نگاه کردن در چیزی است که در بطن چیزی قرار دارد و غایت و عاقبت آن است. در مورد قرآن و تدبر در قرآن و آیات قرآن، منظور فهم و رسیدن به غایت آیات هنگام نزول آنها می باشد.

چون هر آیه ظاهری دارد و باطنی، هر باطنی که گشوده شود باطن دیگری نمایان خواهد شد. در واقع به واسطه تدبر در آیات قرآن از هر ظاهری به باطنی خواهیم رسید.

خداوند کل نظام هستی را خلق کرده و برای آن هدف مشترکی قرار داده و در هدف مشترکی که به جهان هستی داده به انسان به عنوان یک موجود محوری نگاه کرده که قدرت فهم تمامی این حکمت‌ها و این نظام هماهنگ را دارد و به خاطر همین نماینده و خلیفه خودش را از بین انسان ها را انتخاب کرده است و قرآن کتاب هدایت برای بشریت است که این نظام هماهنگ در آن آمده است.

قرآن کتاب تشریعی است که کتب تشریع پیشین را نیز در بر دارد.

اگر کسی به قرآن وارد باشد و بتواند از آن بهره ببرد کسی است که دید درستی نسبت به نظام تکوین پیدا می کند به واسطه دیده درستی که پیدا می کند قاعده تسخیر برای او فعال می شود و به درستی می تواند از هستی استفاده کند به همین جهت است که می گوییم قرآن کتاب زندگی است و می شود بر اساس آن زندگی را درست کرد.

به همین دلیل دستور تدبر در فرهنگ اهل بیت یکی از دستورهای اساسی و جدی است و سفارش شده که به قرآن توجه کنیم و در آن تدبر نماییم

ارکان تدبر در قرآن:

همانطور که هر چیز ارکانی دارد تدبر نیز سه رکن اساسی دارد. رکن اول تدبر در قرآن طهارت است.

ظرف فهم قرآن قلب می باشد نه عقل و ما تنها به واسطه استدلال باطن قرآن را در نمی یابیم. علوم دیگر حصولی هستند و به واسطه استدلال فهم می شوند اما استدلال برای فهم قرآن کافی نیست.

استدلالی در فهم قرآن سودمند است که بر طهارت سوار شود زیرا قرآن را قلب می فهمد نه مغز و مس قرآن توسط مطهرون صورت می گیرد که مصداق آن اهل بیت هستند. بر اساس همین رویکرد است که ما در احکام مان برای مس ظاهر قرآن نیز باید طهارت داشته باشیم که حداقل طهارت وضو است.

طهارت مورد نیاز برای فهم باطن قرآن تنها طهارت ظاهر نیست بلکه باید در قلب اعمال کردار و رفتار نیز طهارت داشته باشیم همان طور که وضو حداقل طهارت ظاهر است حذف گناه نیز حداقل طهارت باطن می باشد …

صوت جلسه اول:

 

صوت جلسه دوم:

 

صوت جلسه سوم:

 

صوت جلسه چهارم:

 

صوت جلسه پنجم:

 

صوت جلسه ششم:

 

صوت جلسه هفتم:

 

صوت جلسه هشتم:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *