نشست تخصصی با موضوع «ریزش‏ ها و رویش های اجتماعی از منظر نهج البلاغه» برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست تخصصی با موضوع «ریزش ها و رویش های اجتماعی از منظر نهج البلاغه»

با حضور استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدوی ارفع

یکشنبه ۱۴۰۲/۳/۲۸ از ساعت ۹ تا ۱۰/۳۰

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع، مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، در نشست علمی با موضوع «ریزش ها و رویش ها در نهج البلاغه» که با همت «مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه» وابسته به حوزه علمیه حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که: موضوع ریزش ها و رویش ها از جهات مختلفی در نهج البلاغه قابل بررسی است؛ از جمله: ریشه ها و علت ها، گونه ها و تنوع ریزش ها و رویش ها، محیط شکل گیری ریزش ها و رویش ها، پیش گیری و درمان یا زمینه سازی و تقویت.
وی با بیان اینکه خاستگاه اصلی ریزش ها و رویش ها پذیرش یا عدم پذیرش حق و عدالت است، افزود: این بحث به حکومت اسلامی صالحان گره خورده است؛ کما اینکه در زمان حکومت خلفای سه گانه و پیش از به حکومت رسیدن امام علی (ع)، این مسأله موضوعیت پیدا نکرده بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مسأله نسبت ریزش ها و رویش ها و زمان ریزش و رویش هر فردی با خودسازی، بیان کرد: کم تر کسی از این زاویه در نهج البلاغه ورود پیدا کرده است.
ایشان شناخت و بررسی عوامل ریزش افرادی که در زمان حکومت امیرالمؤمنین (ع) سقوط کردند را یکی از بهترین اقدامات در زمینه آسیب شناسی و درمان این مسأله در جامعه کنونی دانست و اضافه کرد: با تحلیلی دقیق از ریزش های آن دوران می توان گفت، علت اصلی ریزش بسیاری از کسانی که سقوط کردند، غرق شدن در اعتباریات و علت محفوظ ماندن افرادی که ثابت قدم ماندند پایبندی به اصالت ها است.
وی با اشاره به مصادیق ریزش ها در حکومت امام علی (ع) سه علت را برای این امر برشمرد:
۱٫ اشتباه در تحلیل شرعی؛ که برخاسته از عدم سازگاری و ترجیح تصور و فهم این افراد از فقه و شریعت نسبت به نگاه امیرالمؤمنین (ع) به عنوان حاکم جامعه است.
۲٫ اشتباه در تحلیل مدیریتی- سیاسی؛ که برخاسته از عدم وثاقت به حاکم جامعه و شک کردن در تدبیرات مدیریتی او است.
۳٫ فسادهای پنهان و نهفته؛ که برخاسته از ظهور آرام و تدریجی این فسادها در طول زمان و تبدیل شدن آن به سیره و عرف جامعه با توجیهات ساختگی است، تا جایی که افرادی به دیده حق به آن می نگرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *