کارگاه معرّفی تسهیلگری مفاهیم تربیت جنسی و عاطفی کودکان ۹ – ۵ سال

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارگاه معرّفی تسهیلگری مفاهیم تربیت جنسی و عاطفی کودکان ۹ – ۵ سال

 

این کارگاه برای اولین بار در سطح کشور مختص مربّیانی که با کودکان بین سنین ۹ – ۵ سال سروکار دارند، برگزار شد.

این رویداد که معرّفی کارگاه پنج روزه­ اصلی گروه آموزش تفکّر به کودکان بود، از ۶ بخش اصلی معرّفی کارگاه، فعّالیّت آغازین(یخ­ شکن) یک نامه دارم برای…، سخنرانی، فعّالیّت پل(داستان بانیاپ)، سخنرانی و فعّالیّت(داستان لیندا و کلارا) تشکیل شده­ بود. هر کدام از بخش ­های بالا توسط یکی از افراد گروه به ترتیب زیر انجام شد:

معرّفی:

در این بخش که توسط خانم فاطمه بهروان اجرا شد، درباره­ اهمّیّت موضوع تربیت جنسی و عاطفی کودکان صحبت شد و در ادامه به ضرورت تربیت در این موضوع برای کودکان ۹ – ۵ سال و آن هم به روش تسهیلگری مفاهیم تربیت جنسی و عاطفی پرداختند، ایشان فرمودند: در رویکرد ما به مباحث تربیت جنسی و عاطفی کودکان به خصوص در سنین ۹ – ۵ سال ما باید به شکل غیرمستقیم به آموزش مفاهیمی بپردازیم که فرزندانمان در دوران بلوغ و سنین بالاتر باآگاهی و تفکّری رشدیافته با چالش­ های خود مواجه شوند و این مهم جز با یادگیری که همراه با عمل برای آنها به وجود آمده­ باشد، میسّر نخواهد شد، به همین منظور ما از روش و قوانین تسهیلگری برای آموزش مفاهیمی مثل هویّت(خودشناسی)، رضایت از بدن، عزّت نفس، اعتماد به نفس، قانونمندی و… استفاده کردیم.

در بخش بعدی که فعّالیّت یخ شکن اجرا شد خانم مرضیه حکمتی با انجام بازی یک نامه دارم برای…. کار خود را آغاز کردند، این فعّالیّت به منظور آشنایی هرچه بیشتر شرکت کنندگان نسبت به یکدیگر و شکسته شدن فضای خشک و غیرصمیمی بین آنها انجام می­ شود.

 

 

در بخش سوم آقای دکتر کمیل حسینی ضمن معرّفی خود و دست­آوردهایشان در زمینه­ موضوع تربیت جنسی و عاطفی کودکان و نوجوانان به بیان ضرورت جامعه­ شناختی و روانشناسی این موضوع در فضای فعلی جامعه پرداختند، ایشان فرمودند: «در این موضوع برای داشتن رویکرد صحیح و هم­خوان با فرهنگ و دین جامعه­ ایرانی ما باید به تفاوت تربیت و آموزش توجّه کنیم، در فرهنگ غربی ما با «آموزش جامع جنسی» مواجه هستیم که به شکل مبسوط و همه جانبه به شکل مستقیم به آگاهی بخشی کودکان از سنین پیش دبستان تا دبیرستان می­ پردازد؛ امّا در نگاه ایشان تربیت جنسی تنها آموزش مستقیم نیست و اساساً این راه ناکافی است و ما با تعلیم و درونی کردن برخی رفتارها و مفاهیم از سنین کودکی باید  قوای فکری و عملی فرزندانمان را آماده­ کنیم. در ادامه ایشان شش راهبرد مهم در بحث تربیت را مطرح کردند و در این بخش از سخنرانی خود درباره­ راهبرد اوّل که «هویّت دهی سالم جنسی» بود، توضیح دادند.»

 

در بخش بعدی با توجّه به صحبت­ های آقای دکتر حسینی پیرامون هویّت و جنسیت فعّالیّتی برای گسترش  این مفهوم به شکل بازی توسط خانم طیبه اژه­ ای اجرا شد؛ در این بازی که ذیل داستان خوانی «بانیاپ» انجام شد بعد از خوانده شدن داستان با پرسش تسهیلگر سعی کردند بین خودشان و داستان ارتباطی برقرار کنند و طی یک فعّالیّت گروهی درباره­ مفهوم خودشناسی گفت وگو کردند.

در بخش بعدی که ادامه سخنرانی آقای دکتر حسینی بود، ایشان درباره­ پنج راهبرد دیگر توضیح دادند و به طور خاص درباره­ راهبرد حفاظت و نگه­داشت و ارتباط آن با رضایت از بدن و اهمّیّت رویکرد فرد, خانواده و حاکمیت در این موضوع صحبت کردند، ایشان معتقد بودند آنچه افراد را از نگاه برتربینی نسبت به جنس مخالف باز می­ دارد فهم ارزشمندی جنسیت (مذکّر یا مؤنّث) خود و بازی صحیح نقش هویّت جنسی است، در این مسیر رضایت از بدن یکی از مفاهیم مهمی است که باید از سنین کمتر در آموزش کودکان مورد توجّه قرار بگیرد. به همین خاطر در بخش بعدی کارگاه به انجام فعّالیّتی برای پرداختن به این موضوع گذشت.

همانطور که اشاره شد در قسمت پایانی بعد از خواندن داستان لیندا و کلارا توسط خانم مرضیه حکمتی با استخراج سؤال از داستان توسط تسهیلگر و شرکت ­کنندگان به تبیین و بررسی جوانب موضوع رضایت از بدن در دختران و پسران پرداخته شد.

در آخر از افراد خواسته شد تا درباره­ دو احساسی که در کارگاه داشتند، در صورت تمایل صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *