در ادامه به بررسی بخش دوم گزارش چهارمین همایش ملی میثاق علوی با عنوان “پایبندی اعضای خانواده به رعایت حقوق متقابل و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی” که توسط حوزه علمیه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حوزه علمیه الغدیر در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روز چهارشنبه ۱۵/۱۲/۹۷ برگزار گردید، می پردازیم.
در ادامه مراسم جناب آقای دکتر رحیم پور ازغدی طی سخنانی در مورد نسبت کرامت و حقوق، گفت: گاهی دوگانهای ممکن است در ذهن باشد که یا باید کرامت ذاتی برای همه به یک اندازه قائل بود یا حقوقشان را نباید رعایت کرد، که این دوگانه غلط است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: میخواهیم استدلال کسانی را که میگویند انسان بِما هو انسان، کرامت ذاتی ندارد، بررسی کنیم. آنها میگویند اگر کرامت یا هر چیزی ذاتی باشد، قابلیت سلب ندارد در حالی که در قرآن و روایات آمده که کرامت و ارزش های انسان مشروط به نوع نسبتی است که با خدا و قرآن برقرار میکند، همین قرآنی که میفرماید: “وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ” همچنین، میفرماید: “أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ“. به عبارت دیگر، همواره بین مؤمن و کافر از نظر ارزشی تفاوت وجود دارد و این دو نزد خدا کرامت یکسان ندارند، اصلاً انبیاء آمدهاند که بگویند کرامت در گروی ایمان و عمل صالح است.
رحیم پور ازغدی تأکید کرد: امروز تهدیدهایی که درون خانواده را نشانه رفته است، مطرح می شود. خانواده می تواند کارکرد درست یا نادرست داشته باشد، احکام خانواده می تواند به نحوی چیده شود که تبدیل به سکوی پرش برای والدین و فرزندان شود. خانه یک مَکانَت است و فقط مکان و یک ساختمان نیست، به آن مسکن می گویند چون سَکَنه آرامش میدهد. خانواده پمپ بنزین کل جامعه است.
این استاد حوزه تصریح کرد: خانواده اگر کارکرد بد داشته باشد، تبدیل به مرکز اضطراب و قفس برای زن و مرد و کودک می شود، قتلگاه آنها میشود. خانوادهای که کارکرد اسلامی ندارد، نفرت و یأس را پمپاژ می کند؛ حتی احکام مترقی اسلام اگر درست رعایت نشوند به نام این احکام چه زن و چه مرد له می شوند. امروز با فهم و طرح نادرست از احکامی همچون نشوز، نفقه دادن و … عوامل نفرت علیه خانوادهها به این احکام ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه باید هندسه درست فهمیدن نیز برای احکام وجود داشته باشد، گفت: امروز به بهانههای حقوقی و شرعی، زن و مرد به حقوق هم تجاوز میکنند، مرد به اسم تمکین و اذن، و زن به این اسم که من هیچ وظیفهای در خانه ندارم و خلاصه همه چیز در خانه به روابط خشک و ظاهراً قانونی تبدیل می شود در حالی که هدف خانواده مطلقاً این نبوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در یک طرف با تعریف درست از خانواده مواجهایم و طرف دیگر بیراههای مقابلمان وجود دارد که به فروپاشی خانواده میانجامد و خانواده را مانع رشد و شکوفایی معرفی میکند، کاری که در نظام لیبرال و مارکسیست در رابطه با خانواده انجام دادهاند که همه راه حلهای آنها غلط بود، لیبرالیسم به نام فردگرایی، خانواده را هدف قرار می دهد و مارکسیست ها با شعار دفاع از جمع گرایی، خانواده را مورد هجمه قرار میدهند.
دکتر رحیم پور ازغدی ابراز کرد: چه با نام اصالت فرد و چه با نام اصالت جمع، خانواده و فرد و جامعه را متزلزل کردند، از طرف دیگر باید توجه داشت که کارکرد خانواده فقط کارکرد جنسی نیست، شهوت نعمت الهی است اما شهوتزدگی است که نهی شده و مسئله است. اسلام در سبک زندگی انسان، خانواده را به عنوان نهاد آسمانی، الهی و آرامبخش معرفی میکند. هر خانهای که عشق و مهربانی و آرامش در آن کمتر باشد، غیر اسلامیتر است.
وی با بیان اینکه خانواده به عنوان هسته اصلی نهادهای اجتماعی به لحاظ ارزشهای اخلاقی و احکام ثابتات و متغیراتی دارد، اظهار کرد: استعدادهای ثابتی در میان زنان و مردان وجود دارد. اگر مرد و زن صد در صد شبیه یکدیگر بودند اصلاً نمیتوانستند همدیگر را تحمل کنند، گاهی برخی تضادهای ظاهری و باطنی تبدیل به مؤلفههایی برای تفاهم می شود؛ برای مثال در جریانهای سیاسی و انقلابها معمولاً اولین درگیریها بین گروههایی شکل میگیرد که شبیهترین به یکدیگر هستند چون احساس میکنند رقیب اصلیشان گروهی است که شبیه آنها است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه امروز وقتی در مورد خانواده و مسایل زن و مرد بحث میکنیم چیزی مستقل از آنچه که در ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل در غرب اتفاق افتاد، مطرح نمیشود. از مشروطه به این سو همین بوده است تا زمانی که تمدن سازی شود یعنی آنها طرح مسئله کردند و ما منفعلانه پاسخ دادیم هر چند که برخی هم در این میان سعی کردند رویکرد منفعل نداشته باشند.
وی با بیان اینکه امروزه تعلیم و تربیت را در حوزه خانواده تقریباً کنار گذاشتهایم، گفت: در جامعه امروز فقط از قانون و احکام صحبت میکنیم در حالی که ذیل آن مسئله تعلیم و تربیت اهمیت دارد. کسانی، تحت عنوان شریعت محوری و حفظ احکام هیچ امر متغیری را نمی بینند و فکر میکنند خانواده امروز باید مثل یک خانواده ۱۴۰۰ سال قبل در حجاز و جزیره العرب باشد تا به او مسلمان بگویند اما این اصلاً عملی نیست، بازگشت به اسلام آری اما بازگشت به گذشته نَه.
دکتر رحیم پور ازغدی ابراز کرد: از طرف دیگر جریانی که همه احکام اسلام را متغیر دانسته و آن را برای ۱۴۰۰ سال قبل میداند به سمت مدلهای سکولار خانواده پیش خواهد رفت و این در حالی است که خانواده با سکولاریزه کردن دیگر قداست ندارد، حقوق بشر سکولار، مقدّس نیست چون اساساً سکولاریسم ضد قداست است. در این میان عده ای هم هستند که کلاً اسلام را منهای اجتهاد میدانند و قشری و سطحی نگاه میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در چله دوم انقلاب باید وارد حوزه تمدن سازی اسلامی شویم و وارد مرحله ای شویم که مسئله مطرح کنیم و دیگران جواب ها را بیان کرده و غرب و شرق عالم آن را بررسی کنند.
تمامی این موارد دیدگاههای متعددی است که در رابطه با خانواده و زن مطرح میشود اما آنچه اهمیت دارد، درک هندسه اصلی احکام و آن سبک زندگی است که اسلام مطرح می کند تا بتوانیم به هدف خود برسیم.
در ادامه این همایش نفرات برتر به ترتیب به ارائه مقالات خود پرداختند و از آنها تقدیر به عمل آمد.
رتبه اول؛ جناب آقای دکتر محمد عترت دوست با موضوع “مراحل و مؤلفه های بنیادین الگوی سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم”
رتبه دوم؛ سرکار خانمها اکرم باسخا، حکیمه ایزدی، زهرا تقوایی نجیب و راحله مقصود علی با موضوع ” نقش و جایگاه اذن زوج در مورد ورود زوجه به فضای مجازی”
رتبه سوم؛ جناب آقای دکتر محمّد جابر قنبری با موضوع ” آسیب شناسی قانونی حقوق متقابل زوجین در سبک زندگی اسلامی”
در ادامه همایش بعد از اقامه نماز و صرف ناهار پنلهای تخصصی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ به شرح ذیل برگزار گردید.
پنل ۱: راهکارهای پایبندی به حقوق متقابل در خانواده
دبیران: جناب آقای دکتر محمود جنیدی جعفری، سرکار خانم تعادلی
پنل۲: مصادیق حقوق متقابل والدین و فرزندان (تربیت جنسی)
دبیران: جناب آقای دکتر محمّد کمیل حسینی، سرکار خانم فاطمه احمدی
پنل ۳: مصادیق حقوق متقابل والدین و فرزندان (پرورش عقلانی ـ فلسفه کودک)
دبیران: سرکار خانم دکتر آمنه بختیاری، سرکار خانم دکتر زهرا امّی، سرکارخانم دکترکبری فرجی
جهت مشاهده گالری تصاویر چهارمین همایش ملّی میثاق علوی کلیک نمایید.
مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه
حوزه علمیه حضرت خدیجه (س)