ششمین نشست علمی – تخصصی مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان

بسم الله الرحمن الرحیم

ششمین نشست علمی – تخصصی مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان

بر اساس مقاله­ مارگارت شارپ با عنوان «اجتماع کندوکاو: آموزش برای دموکراسی»

 

ششمین نشست علمی – تخصصی مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان توسط گروه تخصّصی آموزش تفکّر به کودکان مرکز پژوهش و مطالعات تخصّصی نهج­ البلاغه با همکاری خانه­ اندیشه­ ورزان روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در این نشست که مخاطبانش اساتید و پژوهشگران حوزه­ فلسفه برای کودکان بودند، مقاله­ شارپ توسط خانم طیبه اژه­ ای، پژوهشگر و تسهیلگر حرفه­ ای این حوزه ارائه شد.

در این مقاله، شارپ ذیل عنوان اجتماع کندوکاوی به بررسی و واکاوی المان­ های اصلی فلسفه برای کودکان پرداخته است، نوع نگاه جدید و بدیع شارپ در این مقاله که با هدف بررسی آموزشی بوده است و ادّعای برقراری دموکراسی در جامعه را داشته است بسیار جالب و جذّاب است، به همین علّت گروه تخصّصی آموزش تفکّر برای کودکان این مرکز پژوهشی بر آن شد تا با ارائه و گفت­ و ­گو پیرامون این مقاله سعی در فهم دقیق معنایی نماید که شارپ و لیپمن آن را یکی از اصلی­ ترین اهداف برنامه­ آموزشی خود دانسته اند.

این ارائه در دو بخش اجرا شد؛ در بخش اوّل خانم طیبه اژه­ ای به طور دقیق به بیان محتوای اصلی مقاله پرداختند. آنچه در این بخش به طور خاص مورد توجّه ایشان بود، نوع نگاه شارپ به معنای اجتماع بود. ایشان بیان کردند که شارپ آنچه را که در اجتماع مهم می­ داند حس احتماع (sense of community) است که این مهم در گرو دو مفهوم مراقبه و اعتماد بین افراد اجتماع حاصل می ­شود. ایشان در ادامه مطرح نمودند شارپ مراقبه را از اصلی­ ترین مفاهیم ساخت اجتماع می­ داند که معنای آن را با بیان چیستی مراقبه در نگاه هایدگر و نوع نگاه خاص هستی­ شناسانه­ آن، در این مقاله برای ما تبیین می­ کند.

خانم اژه­ ای فهم چیستی دموکراسی در این برنامه را در گرو فهم نگاه هایدگر به بنیان هستی که همان هستنده است، گره زدند و در ادامه با این سؤال که آیا در این نوع نگاه می­ توان دست­یابی به دموکراسی بدون حواشی انتقادی در این برنامه­ آموزشی را امید داشت، ارائه­ خود را به پایان بردند.

در بخش دوم، مخاطبین طی گروه بندی به بحث و گفت و گو پیرامون سؤالات خود از این مقاله پرداختند که با تسهیلگری خانم مرضیه حکمتی اجرا شد و در نهایت سؤال اصلی که تمامی افراد به مداقه گذاشتند، این بود که آیا حس تعلّق به اجتماع لزوماً با از خودگذشتگی همراه است یا خیر؟!

 

جهت دانلود صوت ششمین نشست علمی – تخصصی مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان بر اساس مقاله­ مارگارت شارپ با عنوان «اجتماع کندوکاو: آموزش برای دموکراسی» اینجا را کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *