گزارش اوّلین همایش میثاق علوی؛ «اخلاق عملی در آینه کلام علوی»

بسم الله الرحمن الرحیم

 

برگزاری اوّلین همایش میثاق علوی؛ «اخلاق عملی در آینه کلام علوی»

 

با حول و قوه الهی و  عنایات امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، همایش «اخلاق عملی در آینه کلام علوی» با حضور اساتید، پژوهشگران و طلاب حوزه های شهر تهران و به ویژه طلاب حوزه علمیه حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ در تالار ایوان شمس شهرداری تهران برگزار گردید.

ابتدا آیاتی از کلام الله مجید از سوره انسان در معرّفی مقام و عظمت مولای متّقیان و خاندانش تلاوت شد.

 

 

سپس سرکار خانم فضائلی دبیر همایش، ضمن ابراز خیر مقدم به محضر مهمانان گرامی اظهار کردند که؛ نیاز به الگو و رهنمودهای نجات بخش در دنیای امروز بیش از هر وقت احساس می شود، زیرا پیچیدگی ها و زمینه های ناهنجار رفتار فردی و اجتماعی با یک حرکت صعودی رو به افزایش است. این امر جامعه شناسان و متولّیان جوامع بشری را به تکاپو و تحقیق واداشته است. آنچه وظیفه حوزویان را سخت تر و سنگین ‌تر می ‌کند این است که چه باید کرد؟ و چگونه بر مبنای آموزه های دینی در عرصه های مختلف زندگی فردی، ‌اجتماعی الگو سازی کرده و با بهره گیری از سیره و کلام معصوم، رفتار‌های فردی و اجتماعی سازماندهی شود. در این راستا پس از قرآن، نهج البلاغه کلام امیر مومنان سرچشمه معارف الهی و حکمت نورانی است که پرتو آن سراسر عالم را فراگرفته و پس از قرآن و احادیث پیامبر(صلّی الله علیه و آله) در درجه نخست اهمّیّت قرار دارد و می توان با تأمّل در آن مؤلّفه های مهم شهروندی مانند دانایی محوری و قانون مداری را جستجو کرد.

 

 

در ادامه مراسم، حجه السلام امرودی، قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز طی سخنرانی ایراد فرمودند: دقیق ترین، کامل ترین و زیباترین منشور عملی شهروندی منشوری است که در نهج البلاغه است فقط لازم است، اندیشمندان و پژوهشگران آن را استخراج و تدوین کنند. امروز مشکل جامعه ما این است که الگوهای راهبردی مبتنی بر آموزه های دینی را در اخلاق شهروندی نداریم، با وجود اینکه منابع غنی شیعه در اختیار ماست. از سوی دیگر در فضایی هستیم که احتیاج به اخلاق شهروندی داریم.

سپس با ارائه مقالات تخصصی برتر توسط جناب آقای مشایخی پور و سرکار خانم میسون بزاز جلسه دنبال شد و با سخنرانی جناب آقای دکتر دلشاد تهرانی در مورد ساختار اخلاق در نهج البلاغه جلسه ادامه پیدا کرد.

 

 کلیپ امام علی(علیه السلام) پخش گردید و از نمایشگاه فعالیت های پژوهشی و ادبی و هنری بازدید به عمل آمد. این بخش عبارت بودنداز:

  • آثار پژوهشی رسیده به دبیر خانه همایش

  • آثار ادبی رسیده به دبیر خانه همایش

  • آثار هنری رسیده به دبیر خانه همایش

  • نرم افزار های اسلامی نور

  • لوح های سنگی با طرح امام علی(علیه السلام)

  • انتشارات دریا با ارائه کتب مربوط به نهج البلاغه از آثار استاد دلشاد تهرانی

  • پایان نامه هایی با موضوع نهج البلاغه

  • خوشنویسی حکمت های علوی مورد درخواست بازدیدکنندگان توسط دو تن از خوشنویسان برجسته

سپس مقالات برتر طلاب ارائه شد و بعد از انجام فریضه نماز و صرف نهار به طور همزمان دو کارگاه برگزار شد که کارگاه «روش پژوهش کاربردی در نهج البلاغه» با حضور آقای دکتر دلشاد تهرانی و محققین نهج البلاغه شکل گرفت و کارگاه «آموزش جلوه های هنری در نهج البلاغه» با حضورآقای دکتر شهیدی و آقای دکتر هومن ملایری و هنرمندان در عرصه نهج البلاغه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *